reklama

Zamestnanie VS Podnikanie

Predtým, ako som sa pustil do tejto témy som trochu googlil A pravdu povedať, som bol výsledkom prekvapený!!! Pretože drvivá väčšina článkov bola písaná tak, že zvýhodňovala TPP (Trvalý Pracovný Pomer). A tak prišiel článok ....

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Základné pojmy podnikania

Podnikanie je sústavná činnosť vykonávaná podnikateľom samostatne, vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť s cieľom dosiahnuť zisk.

Podnikateľom môže byť FO (Fyzická Osoba) alebo PO (Právnická Osoba), ktorá zakladá podnik a prevádzkuje jeho činnosť.

Fyzická osoba je každý človek (živnostník).

Právnická osoba - spoločenský útvar, ktorý vytvoril jednotlivec alebo jednotlivci, prípadne organizácie. 

FO = postačuje vedenie jednoduchého účtovníctva, prípadne daňovej evidencie. Výhoda daňovej evidencie je tá, že nie je zákonom dané, ako má vyzerať a preto postačuje, ak si podnikateľ vedie evidenciu príjmov a výdavkov napríklad v exceli. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

PO = musí viesť podvojné účtovníctvo.

Pre zjednodušenie problematiky sa v tomto článku v prípade vyjadrenia "podnikateľ" hovorí o FO / živnostníkovi.

Výplata

zamestnancov je to suma, ktorá každý mesiac príde na účet - čistá mzda

Ak podnikateľovi na účet príde 500€, ktoré zarobil, hovoríme o hrubej mzde, z ktorej musí odviesť odvody a dane, a to čo ostane je jeho čistá mzda.

Odvody u živnostníka:

 - Prvý rok: Zdravotná poisťovňa za celý rok, Sociálna poisťovňa sa neplatí

 - Druhý rok: Zdravotná poisťovňa za celý rok, Sociálna poisťovňa sa platí za pol roka

 - Tretí rok: Zdravotná poisťovňa za celý rok, Sociálna poisťovňa sa platí za celý rok

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Odvody sa vypočítajú vždy za predchádzajúci rok, ak som začal podnikať v roku 2018 mám minimálne odvody a 0-lovú sociálnu poisťovňu. V roku 2019, budem mať odvody podľa príjmov, ktoré som dosiahol v roku 2018.

Náklady:

Aktuálne je možne si priznať 60% paušálne náklady. Čo znamená: ak som zarobil 500€, môžem si odpočítať 300€ a zo sumy 200€ (500€ - 300€) sa budú počítať odvody a dane. Pri sume 1 300€ by 60% paušálne  výdavky boli vo výške 780€ a zo sumy 520€ (1 300€ - 780€) sa platia odvody a dane. Paušálne výdavky môžu byť v maximálnej výške 20 000€ ročne. Ak podnikateľ za rok zarobí 34 000€, 60% odvody sú vo výške 20 400€, vypočítané na mesačnú platbu 1 700€. Podľa zákona je však možné si maximálne uplatniť 1 666,66€ (20 000€ / 12).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- Okrem paušálnych výdavkov je možné využiť aj reálne náklady. Výhoda je v tom, že reálne náklady môžu byť vyššie ako paušálné náklady, no na druhú stranu môžu byť aj nižšie.

Preto je vždy na zvážení podnikateľa, ktorú formu si vyberie, kombinácia však nie je možná

Daň:

- Živnostníci aktuálne majú 19% daň

- Pred odpočítaním dane si môže podnikateľ odrátať "nezdaniteľnú časť základu dane" ktorá je vo výške 3 803,28€ ročne

Výpočet dane:

Ak zarobím 1 000€ mesačne = 12 000,00€ za rok
60% paušálne náklady = 7 200,00€ 
Odvody sociálna poisťovňa  =  741,72€ 
ROZDIEĽ  = 4 058,28€
Nezdaniteľná časť = 3 803,28€ 
Na zdanenie  =  255,00€ 
DAŇ = 48,45€ za rok

Čistá mzda - mesačne:

Príjem  = 1 000€
Odvody  = 61,81€
Daň  =  4,04€
Čistý príjem = 934,15€

Porovnanie:

Na základe týchto informácií je možné porovnať čistú mzdu podnikateľa a zamestnanca

 500 €1 000 €1 500 €2 000 €2 500 €
 1. rok2. rok3. rok1. rok2. rok3. rok1. rok2. rok3. rok1. rok2. rok3. rok1. rok2. rok3. rok
Živnosť438,19€366,51€291,84€934,15€834,11€730,03€1396,15€1311,85€1227,54€1847,17€1774,90€1702,62€2236,91€2146,57€2056,24€
Zamestnanie416,00 €762,00 €1113,00€1460,00€1790,00€

Kompletná tabuľka prepočtov po rokoch vo formáte excel, na stiahnutie.

Zamestnanec má čistú mzdu to, čo mu každý mesiac príde na účet, odvody a dane za neho rieši zamestnávateľ.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z výpočtov je vidieť, že z hľadiska odvodov, daní a čistej mzdy, je výhodnejšie podnikanie, ak je zárobok 1 500€ mesačne a viac. Ak sa uplatnia reálne výdavky, ktoré sú vyššie ako 60% odvody, tak sa oplatí byť podnikateľom aj pri nižších zárobkoch.

Rozdiely:

 zamestnaniepodnikanie
pracovná dobapevne stanovená zamestnávateľomurčuje si podnikateľ sám
realizácia vlastných nápadovobmedzený zamestnávateľomobmedzený vlastnou fantáziou
kariérny rastpodľa pravidiel zamestnávateľapodľa vlastnej šikovnosti
vzdelávaniehlavne také,ktoré vyhovuje zamestnávateľovivyberá si podľa potrieb
príjemstabilný - limitovanýneistota zákaziek - strop bez limitu
odvody a daňplatí zamestnávateľuhrádza si sám
daňové priznanieurobí zamestnávateľrobí sám alebo účtovníčka
vedenie účtovníctvanieáno alebo daňová evidencia
šéf / kolegovianevyberie sikolegovia akých si sám vyberie
zodpovednosťdo výšky 4x priemernej mzdyručí celým majetkom
pracovný úrazánonie
stravnéčasť prepláca zamestnávateľcelé platí sám, je možné dať do nákladov
dovolenkanárok podľa zákona - platenánárok na "dovolenku" si určuje sám
skúšobná lehota a odstupnéánonie
vzťahuje sa Zákonník práceánonie

 Záver:

Ja som bol zamestnancom 13 rokov a živnosť mám otvorenú už 9 rokov, posledné 2 roky som už len podnikateľ. Moja skúsenosť hovoríže správnosť rozhodnutia sa ukáže až keď ho urobíme. Ja som si vybral podnikanie a som s touto formou zárobkovej činnosti spokojný. Ak zvažujete vydať sa touto cestou aj Vy, ja Vám to vrelo odporúčam, petože len takto si môžete splniť svoje sny v oblasti práce. Ak máte obavu je to normálny proces, pretože je to zmena a my ľudia zmeny vnímame veľmi vážne. Ak váhate verím, že môj článok Vám aspoň trochu pomohol a nech sa rozhodnete akokoľvek, želám Vám len úspech

Ak sa Vám môj článok páčil lajkujte ho, zdieľajte a zanechajte mi komentár. Ak by som Vám, mohol byť v niečom nápomocný, neváhajte ma kontaktovať, rád Vám o tejto problematike poviem viac. Môžete využiť aj email tibor@csunyocska.sk alebo mi zavolajte 0901 920 636.

Tibor Csunyocska

Tibor Csunyocska

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  1x

som finančný sprostredkovateľ a tvorca profesionálnych web stránok.Pomáham ľudom zorientovať sa vo svete financií a radím im ako nájsť správnu cestu k finančnej slobode. Svoje 12 ročné skúsenosti som získal praxou vo VUB banke kde som posledných 9 pôsobil na rôznych pozíciách a posledné 2 roky sa venujem finančnému sprostredkovaniu v spoločnosti Fincentrum, o kvalite mojej práce hovorí viac ako 180 spokojných klientov.Pre viac informácií web www.finfun.sk/tibor, píšte: csunyocska@finfun.sk alebo volajte 0901 920 636. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu